Fordson Traktor

Fordson - "The Universal Tractor"


Maskiner

Traktorn flyttades från Stora Räffla i Tryserums socken till Domarvik 1976. Tidigare ägaren Axel Dahlström hade avlidit samma år.


År 1917 började Ford Motor Company tillverka traktorer under namnet Fordson. 


Fordson traktorn startas på bensin, och när den blivit varm körs den på motorfotogen.


Luften som sugs in i motorn renas genom att passera vatten i en behållare. Luftfiltret är så konstruerat, att om vattenmängden är för liten eller om vattnet är smutsigt, stannar motorn automatiskt.


Bakhjulen är försedda med snedställda gripskor, vilka fungerar som slirskydd.


Arbetskapaciteten beräknades till 4,9 tunnland på 10 timmar vid plöjning av två styck 14" plogfåror.

Fordson från 1923 startade efter idogt vevande och kunde köras en bit på midsommarafton 2014.

Tillverkare

Ford Motor Company Detroit

Modell

Fordson modell F

Tillverkningsår

1923

Motor

4-cylindrig 4-takts

Cylindervolym

4,118 liter

Normalt varvtal

1000 rpm

Effekt

20 hp

Hastighet vid 1000 rpm

11,3 km/h

Transmission

3 växlar fram, 1 backväxel

Drivmedel

bensin => fotogen

Vikt

1100 kg

Pris 1923

2 000 - 2 500,-

Fordson Låglund är en av de mest sålda traktorerna någonsin. Räknar man samman alla Låglund som har byggts sedan 1917 hamnar man på nästan en miljon exemplar, en väldigt stor andel av världens dåtida traktorproduktion. I Sverige såldes 4 061 exemplar av modell F under åren 1919-28 och 7 543 av modell N under 1929-41, totalt 11 604 Låglund, en traktor som i grunden var likadan som när den började tillverkas 1917.


Traktorerna i början av 1900-talet var ofta stora och klumpiga, och passade bäst på riktigt stora jordbruk. Ford valde att tillverka en i mindre storlek. Eftersom traktorn skulle tillverkas på Fords löpande band, skulle den bara tillverkas i ett enda utförande. Den skulle vara så modern som möjligt, så att den inte behövde ändras på länge. De bestämde sig för en fotogendriven rak 4-cylindrig motor och en växellåda med tre växlar framåt och en snäckväxel som slutväxel. Det som var mest nyskapande var avsaknaden av ram. Detta var 1917 och många konkurrenter hade kedja till bakhjulen och en del till och med ångdrift.


Traktorn blev genast en succé. Den kostade ungefär hälften av vad konkurrenternas kostade då.


Annons i Dalpilen 1924-03-25

Originalfärgerna var från början ljust grå med röda hjul som kontrast till det grå.